Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Me alulaiset, Uutiset

Alumiiniprofiilit meiltä maailmalle

Logistiikkaosastomme Luoma-aholla on tilaus-toimitusprosessimme viimeinen linkki. Logistiikkaan kuuluvat osaston omat työntekijät toimistolla ja hallissa mutta myös sopimusautoilijat sekä sisäisistä siirroista vastaava urakoitsija. Pasi Kari (vasemmalla takana), Timo Yli-Hemminki, Matias Turja ja Mika Matintupa työskentelevät logistiikan toimistolla. 

Logistiikkaosastolle on keskitetty Luoma-ahon tuotannon kaikki lähtevä ja saapuva tavara. Päivittäin tehdasalueella liikkuu kymmeniä rekkoja: osa tuo tavaraa ja osa noutaa sitä.

– Mitä lähempänä toimitusvarmuus on sataa, sitä selkeämpää on työ logistiikkaosastolla. Osastolla työskentelevät logistiikkasuunnittelijat seuraavat paljon viimeisen työvaiheen valmistumista, kertoo logistiikkapäällikkö Pasi Kari.

Pyrimme jatkuvasti kaikilla osastoillamme tekemään töitä sen eteen, että toimitusvarmuus olisi mahdollisimman hyvä – päämäärämme onkin päästä siinä sataan prosenttiin. Joskus toimitusvarmuuteen vaikuttavat esimerkiksi yllättävät laiterikot tai syystä tai toisesta epäonnistunut puristaminen tai pintakäsittely. Puristimelta tulevien alumiiniprofiilien tulee olla täysin virheettömiä, mutta joskus pintaan saattaa jäädä virheitä.

Tuomas Saarela ja Arttu Väliaho työskentelevät lastareina. Arttu on toista kesää kesätöissä Mäkelässä.

Saumatonta yhteistyötä ja hetkessä elämistä

Logistiikkasuunnittelijoiden tehtävänä on suunnitella päivittäiset suuntakuormat ja sen pohjalta lastaukset. Suuntakuormiin suunnitellaan, minne päin Suomea tai maailmaa minäkin päivänä tavaraa lähtee. Logistiikka on mukana myös tuotannon tasapainotuksessa, jotta muodostuisi mahdollisimman järkeviä kuormia.

– Työtä suunnitellaan jatkuvasti. Edellisenä päivänä valmistellaan seuraavan aamun lastauksia ja aamuisin suunnitellaan iltapäivän lastauksia. Kovin pitkälle ei suunnitelmia pysty tekemään, Pasi Kari jatkaa.

Logistiikkasuunnittelijat seuraavat myös korkeavaraston kapasiteettia ja rakentavat työjonon korkeavaraston alasottoon. Lastarit suorittavat alumiiniprofiilien alasoton ja tekevät kuormat. Yksi logistiikkasuunnittelija vastaa alihankintaketjun kuljetuksista ja suunnittelee niiden tilausten kuljetukset, joihin alihankintaa, kuten CNC-työstöjä, kuuluu.

– Monet alihankkijat ovat lähellä meitä ja osa samalla teollisuusalueella. Läheiset kuljetukset kuten myös tehdasalueen sisäiset siirrot hoituvat traktorikyydillä. Urakoitsijana meillä on tässä hommassa pitkään ollut tmi Lasse Korkea-aho, Pasi Kari kertoo.

Co2-päästöt mielessä materiaaleissakin

Co2-päästöjen minimointi on tärkeää myös logistiikassa, ja esimerkiksi yhteistyökumppaneiden kalusto on aina mukana päästölaskennoissa.

– Jossain vaiheessa sähköistäminen tulee olemaan ajankohtaista myös raskaassa kalustossa. Kyllä meillä nyt jo on sellaisia ajoja, joita kantaman puolesta pystyisi sähkökalustolla tekemään, mutta infra, eli latausasemat, ei vielä ole riittävän kehittynyttä. Omia trukkeja sähköistämme sitä mukaa, kun kalustoa pitää uusia. Sisäkäytössä olevat trukit ovat meillä sähkötrukkeja, Pasi Kari kertoo.

Logistiikka huolehtii yhteistyössä hankinnan kanssa pakkausmateriaalien riittävyydestä ja tilaamisesta. Yhdessä pyritään käyttämään materiaaleja, joiden valmistus on ollut mahdollisimman vähäpäästöistä.

– Kaikki materiaalit tulevat kotimaasta suoraan valmistajilta tai tukkureiden kautta. Olemme mukana sopimusten tekemisessä. Pakkausmateriaaleja ovat käärintäkalvot, välimuovit, erilaiset pahvit ja simarit. Tarvitaan myös kuplamuovia, solumuovia, vanereita ja erilaista puutavaraa, Pasi Kari kertoo.

Yhä enemmän toimituksia kuitenkin menee AluBasket®-häkkitoimituksina.

– Pyrimme koko ajan lisäämään niitä. Häkkitoimitus on ympäristöystävällinen ja teknisesti hyvä vaihtoehto profiilin käsittelyyn. Häkki suojaa hyvin profiileita kuljetuksen ja käsittelyn aikana, hän jatkaa.

Sopimusautoilijayritysten omistajat Veli-Matti Raja-aho (vas.) ja Jari Halla-aho ovat tuttu näky logistiikan hallissa.

SOPIMUSAUTOILIJAT OVAT TÄRKEITÄ KUMPPANEITA

Kotimaan liikenteessä Mäkelä Alulla on kaksi sopimusautoilijayritystä: Kuljetusliike V&J Halla-aho Oy sekä V-M Raja-aho Ky. Molemmat yhtiöt ovat ajaneet liki alumiiniprofiilituotannon alusta lähtien, Halla-aho jo Mäkelän Peltituotteen aikana.

– Molemmilla on pitkät perinteet ja ymmärrys toiminnastamme. He ovat hyviä ja osaavia kumppaneita, jotka ovat tehneet pitkäjänteistä työtä. Kuskit tuntevat myös monien asiakkaidemme toiminnan erittäin hyvin, Pasi Kari kertoo.

– Yrityksemme on ajanut Mäkelälle 1964 vuodesta lähtien. Vein itse henkilökohtaisesti ensimmäisen alumiiniprofiilitoimituksen vuonna 1991. On ollut mielenkiintoista nähdä Mäkelä Alun toiminnan kasvavan ja kehittyvän vuosien varrella. Koko tehdasalue on aivan uskomaton nykyään, tässäkin paikalla oli metsää vaan, Jari Halla-aho pohtii logistiikan hallinpäädyssä.

– Eniten toimimme lastareiden kanssa. Haastavaa tietysti on meille kaikille, että tämä on niin hektistä. Asiakkaat haastavat meitä myös lyhyillä toimitusaikatarpeilla. On kiire, kiire-kiire ja ambulanssi-kiire, hän naurahtaa.

V-M Raja-aho on aloittanut Mäkelälle ajamaan vuonna 1994.

– Ennen tunsi kaikki, mutta nyt tuntee vain muutaman, Veli-Matti Raja-aho kuvailee toiminnan kasvua.

– Mikäs täällä on ollessa. Yleensä olen siellä missä tarvitaan, kuskit hoitavat pääsääntöisesti kaikki ajot mutta tuurailen tarvittaessa. Meillä on oma, noin puolentoistahehtaarin alue, vanhan maalaamon vieressä, jossa on kaluston parikkipaikka ja konttori, hän jatkaa.

Yhteistyö toimii Mäkelän kanssa molempien sopimusautoilijoiden mukaan hyvin. Viennin kuljetuksissa pääyhteistyökumppaneitamme ovat Kuljetusliike Taisto Penttilä Oy, Transport Seppälä sekä NCS.

 

Tuoreimmat artikkelit

Arkistot

Archives

Ota yhteyttä

    Kysy, kerro, pyydä tarjousta tai ehdota tapaamista!