fi::Ota yhteyttä x
[contact-form-7 404 "Not Found"]
fi::Puhelin x
+35865577600
sv-SE::Ta kontakt x
[contact-form-7 404 "Not Found"]
sv-SE::Telefon x
+35865577600
de-DE::Kontaktieren Sie uns x
[contact-form-7 404 "Not Found"]
de-DE::Telefon x
+35865577600
en-GB::Contact us x
[contact-form-7 404 "Not Found"]
en-GB::Telephone x
+35865577600
Tie huipulle vaatii tavoitteet, suunnitelman ja töitä - Sponsoriyhteistyö

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Uutiset

Tie huipulle vaatii tavoitteet, suunnitelman ja töitä

Mäkelä Alu on tukenut seiväshyppääjä Mikko Paavolaa jo muutaman vuoden ajan. Tällä kaudella Mäkelä Alu on ollut nuoren urheilijan pääsponsorina. Meille on tärkeää saada tukea Mikkoa, jotta hän voi keskittyä ammattimaiseen urheiluun täysipainotteisemmin. Tavoitteellisessa urheilussa ja työelämässä menestymisessä on paljon samaa.

Alajärveläislähtöisen Mikko Paavolan urheilijaura alkoi jo nuorena. Urheilu on aina ollut hänelle tärkeää, sillä nuoren miehen molemmat vanhemmat ovat liikunnanopettajia. Etenkin yleisurheilu on aina ollut sydäntä lähellä.

– Olen kokeillut ja harrastanut monia eri lajeja. Alajärvellä lapsuuteni asuessa yleisurheilukoulu ja viikkokisat kuuluivat kesän rientoihin. Olin ehkä noin 15-vuotias, kun aloin pikkuhiljaa huomata, että seiväshyppy on minun lajini. Siinä yhdistyy monta asiaa: juoksu, hyppääminen ja kehon hallinta. Lisäksi laji vaatii rohkeutta. Monipuolisessa lajissa on paljon opittavaa, kenties se siksi kiinnosti eniten ja aloin panostaa siihen, hän kertoo.

Hiljalleen vuosien varrella, tulosten parantuessa ja yhteistyökuvioiden myötä myös sponsoritukien kasvaessa ammattiurheilu alkoi vähitellen olla Mikolle mahdollista.

 

Tiimityöllä tavoitteisiin – myös työelämässä

Moni ammattiurheilija tähtää isoihin arvokisoihin ja tietenkin mitalipaikoille. Tämä on myös Mikon haaveena.

– Tänä kesänä aukesi paikka uran ensimmäisiin aikuisten arvokilpailuihin, jotka toivat sijoituksen 19. Kilpailussa oli mukana 32 urheilijaa. Kesän EM-kisat osoittivat, että suomalaisilla on mahdollisuuksia mitalisijoille, ja arvokisamitali on myös yksi oman uran pitkän aikavälin tavoitteita, Mikko sanoo. EM-kisoihin Mikko ei itse päässyt tänä vuonna osallistumaan kilpailukauden katkaisseen loukkaantumisen vuoksi.

Menestymiseen vaaditaan montaa asiaa. On ensinnäkin uskallettava asettaa koviakin tavoitteita. Sitten niitä kohti on mentävä suunnitelmallisesti ja määrätietoisesti. Näiden tavoitteiden saavuttamiseen pitää myös itse voimakkaasti uskoa.

– Tavoitteiden saavuttaminen työelämässä ja urheilussakin on hyvin samanlaista. On oltava rohkeutta asettaa isot tavoitteet, sitten tehdään suunnitelma ja sen jälkeen kovasti töitä. On myös pystyttävä reagoimaan nopeasti, jos tuleekin takapakkia tai epäonnistumisia, Mikko sanoo.

Urheilijalla ja työpaikallakin on kuitenkin oltava ympärillä vahva tukiverkosto, johon tukeutua.

– Vaikka seiväshyppy on yksilölaji, ei tässä voi yksin menestyä. Valmentajasta, treenikavereista, lääkäreistä, yhteistyökumppaneista, perheestä ja kavereista muodostuva tukitiimi varmistavat sen, ettei minkään asian kanssa tarvitse yksin painia.

 

Yksilön hyvinvointi avainasemassa

Suunnitelmallisuuden, määrätietoisuuden ja hyvän tukiverkoston lisäksi on tärkeää pitää itsestä huolta.

– Kaikessa on kyse kokonaisuudesta. Ja tärkeä osa tätä kokonaisuutta on yksilön hyvinvointi. Jos henkilö ei voi hyvin, niin on erittäin vaikea tehdä tulosta urheilussa ja työelämässäkään. Hyvinvoinnin edellytys on elämän tasapaino: hyvä ja riittävä uni, terveellinen ja oikeanlainen ravinto sekä ne omat tukiverkostot, Mikko listaa.

Taloudellinen ja henkinen tuki ovat urheilijalle todella tärkeitä voimavaroja.

– On hienoa, että on saatavilla tukea, mutta sitä pitää itse tietysti myös osata etsiä ja ottaa vastaan, jos tulee sellainen tilanne eteen.

 

Huolehdi levosta ja palautumisesta

Ammattiurheilijan elämä pitää rytmittää siten, että harjoituksissa on varmasti virtaa tehdä täysillä.

– Syksyn ja kevään harjoituskausilla harjoituksia on noin yhdeksän kertaa viikossa. Harjoittelemme Vaasassa Bothiahallilla pienryhmässä lajia vastaavaa monipuolista treeniä. Harjoittelu pitää sisällään itse seiväshypyn treenaamisen lisäksi juoksua, telinevoimistelua ja voimaharjoittelua, Mikko kertoo.

– Pitää ajatella siten, että jokaisesta treenistä yrittää tehdä mahdollisimman hyvän, jolloin tulee hyviä treenipäiviä, hyviä treeniviikkoja ja hyviä treenikuukausia. Tämä on pitkäjänteisen, menestyneen työskentelyn salaisuus, hän jatkaa.

Talvella alkaa noin kahden kuukauden mittainen hallikilpailukausi, jota varten pitää kuntoa kasvattaa treenaamalla ahkeraan. Toinen kilpailukausi ajoittuu kesään. Ammattiurheilun vastapainoksi Mikko opiskelee kansainvälistä kauppaa Vaasan ammattikorkeakoulussa. Opinnot etenevät kevennetysti, jotta Mikko voi keskittyä urheiluun täysipainotteisesti.

– Liike-elämä ja etenkin kansainvälisyys ovat aina kiinnostaneet minua, hän toteaa.

Vapaa-ajalla Mikko tykkää rentoutua katsomalla sarjoja ja elokuvia tai urheilua seuraamalla. Myös illanvietot kavereiden kanssa tuovat arkeen palautumista.

– Vaikka pidän liikunnasta, niin vapaa-ajalla on huolehdittava siitä, että keho saa riittävästi lepoa. On tärkeää pitää kokonaisvaltainen hyvinvointi hallinnassa, jotta voi päästä omiin tavoitteisiin suunnitellusti.

 

KUKA

Mikko Paavola, seiväshyppääjä, s. 16.01.1998
Seura: Alajärven Ankkurit
Saavutuksia:

  • MM kisat, Eugene 19. Sija, 2022
  • Suomen mestaruus 2020,2021
  • Suomi-Ruotsi otteluvoitto 2020,2021
  • Nuorten EM-kisa edustukset 2017,2019
  • Useita nuorten SM-mitaleita
  • Seiväshyppyennätys: 571 cm.

 

Tuoreimmat artikkelit

Arkistot

Archives