Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Alumiiniprofiilit, Asiakaskokemukset, Pintakäsittelyt, Uutiset

Mäkelästä alumiiniprofiileja maailman suosituimpaan pöytäjalkapallopeliin

Mäkelä Alun ajatus: enemmän kuin profiilia, toteutuu kaikissa asiakkuuksissamme, olipa sitten kyse yhdestä alumiiniprofiilista, suuremmista toimituksista tai varastointipalveluista. Helsingin Lauttasaaressa tuotetaan valtavan kansainvälisen suosion saanutta pöytäjalkapallopeliä Subsocceria®. Kaikki sen osat valmistetaan Suomessa; rungon alumiiniprofiilit Mäkelä Alun tehtaalla Luoma-aholla.

– Kun jollakin on idea tuotteesta, hän heittää sen toimittajalle ja meidän tehtävänämme on suunnitella tuotteessa tarvittava alumiiniprofiili niin hyvin, että se sopii täydellisesti muihin osiin, lopputuotteesta tulee kustannustehokas, kestävä ja se saadaan lopulta markkinoille. Tällainen osa olemme myös Subsoccerin® tarinassa, tiivistää tuotepäällikkö Pasi Korhonen Mäkelä Alulta.

Mäkelä Alun brändiväreissä toimitettu Subsoccer®-peli sijaitsee myyntikonttorillamme Luoma-aholla.

Sattumalta syntynyt

Subsoccer®-pelin kehittäjä Jarno Saarinen sai idean tuotteeseen sattumalta.

– Olin perheeni kanssa kesälomalla Espanjassa, ja samaan aikaan oli käynnissä jalkapallon EM-kisat. Olin katsomassa hotellin parvekkeella Venäjä-Espanja-peliä, kun tyttäreni Emma halusi leikkiä kanssani. Istuimme vastakkain tuoleilla ja meillä oli muovinen pallo, jota potkimme toisillemme. Emma sai potkaistua pallon tuolini alle ja huusi MAALI, kertoo brändin taustalla olevan yhtiön, 4 Feet Underin perustaja ja Subsoccer®-idean isä Jarno Saarinen.

– Koska halusin samalla seurata matsia, teimme tuolien ympärille märistä pyyhkeistä ja uimapuvuista laidat, jottei pallo karkaisi. Meillä oli valtavan hauskaa ja samalla tajusin, että hei tämähän on kokonaan uusi peli, hän jatkaa.

Tuosta pelihetkestä alkoi Subsoccerin® tarina. Hauskasta ideasta syntynyt tuote on noussut muutamassa vuodessa maailman kuuluisimpien jalkapallotähtien, liigojen, urheilupiirien ja brändien suosioon.

Pintakäsittelypalvelumme AluCoating® mahdollistaa alumiiniprofiilien pulverimaalauksen tuhansissa värivaihtoehdoissa.

Visiosta kohti tuotantoa

Joitakin vuosia Jarnon ja Emman keksimä idea oli pöytälaatikossa. Sitä lähdettiin viemään kunnolla eteenpäin vuonna 2016 perustetun yhtiön, 4 Feet Underin, avulla.

– Emme oikein alussa tienneet, että onko tuote lapsille vai aikuisille tarkoitettu. Myöskään kansainvälistymissuunnitelmia ei ollut. Etsimme osien valmistajiksi suomalaisia toimijoita, jotka pystyisivät toimittamaan osat kokoonpanoa varten kokonaisratkaisuna, 4 Feet Underin osakas ja tuotekehityksestä vastaava Markus Toivanen kertoo.

Tuote koostuu alumiiniprofiileista ja ruiskuvaletusta kulmapalasta, jotka sitovat rakenteen yhteen.

– Tässä oli ensin haasteita: kuinka saada verrattain melko pehmeä muoviosa ja alumiiniprofiilit pysymään toisissaan hyvin kiinni. Piti löytää sopivat tekijät, jotka pystyisivät yhdessä ratkaisemaan tämän ongelman. Halusimme projektiin mukaan parhaat toimijat, koska tuotteen piti olla laadukas ja kestää, Jarno Saarinen lisää.

 

Avaimet käteen toimitus

Onnistunut ratkaisu saatiin kehitettyä yhteistyössä muoviosat valmistavan pohjoiskarjalaisen Vesuton ja Mäkelä Alun kanssa. Kaikkiaan tuotteeseen tulee komponentteja 11 suomalaiselta toimittajalta.

– Suunnittelutyö yhdessä Mäkelä Alun suunnittelijan kanssa sujui hyvin. Saimme 4 Feet Underilta suunnitelmat osista. Jonkin verran jouduimme alkuperäisiä suunnitelmia parannella, jotta osista saatiin hyvät ja käyttökelpoiset, kommentoi muotit suunnittelut Veikko Viitanen Vesutosta.

– Profiilien suunnittelussa oli tärkeää löytää oikeat mitoitukset muovi- ja alumiiniosien sovittamiseksi, molemmilla kun on omat toleranssinsa. Vain mielikuvitus on rajana siinä, minkälaisia erilaisia muotoja alumiiniprofiiliin voidaan saada. Toisena vaihtoehtona reunaprofiiliksi on myös LED-valoilla varustettu profiili, Pasi Korhonen lisää.

– Teemme monesti vastaavanlaista yhteistyötä muiden toimittajien kanssa. Tässä korostuu Mäkelän palvelulupaus, eli voimme toteuttaa erilaisia toimituksia asiakkaillemme avaimet käteen -periaatteella: ideasta valmiiksi tuotteeksi. Asiakas saa profiilisuunnittelun, työkalujen valmistamisen, alumiiniprofiilien puristamisen, pintakäsittelyt ja tarvittavat työstöt profiileihin sekä tietysti toimituksen, sanoo vastuumyyjä Antti Lesonen Mäkelä Alulta.

– Toimitamme Subsocceriin® kahta erilaista profiilia. Ne sahataan valmiiksi oikeaan mittaan ja myös pintakäsitellään. Tuotteesta tekee erityisen kiintoisan se, kun tuotetta tehdään eri brändien väreillä ja on jännittävää nähdä, kenelle tuote lopulta päätyy, hän lisää.

Profiilien suunnittelussa oli tärkeää löytää oikeat mitoitukset muovi- ja alumiiniosien yhteensovittamiseksi.

Viraaliksi nousseet videot siivittivät menestystä

Ensimmäiset Subsoccer®-pelit toimitettiin Vantaalle Superparkkiin vuonna 2019. Tämä oli juuri ennen koronapandemiaa. Hyvin pian huomattiin, ettei markkina Suomessa tulisi olemaan riittävän suuri.

– Meillä oli 2500 euron arvoinen tuote, jota piti lähteä myymään maailmalle. Toisena koronavuonna myimme tuotetta yli 50 maahan. Totta kai alussa meillä oli vaikeuksia saada riittävän uskottavia referenssejä. Pian kuitenkin jalkapallotähdet alkoivat kiinnostua tuotteesta, ja kohta videoillamme oli miljoonia näyttöjä eri somekanavissa, Saarinen kertoo.

Tällä hetkellä tuotantojonossa on tulossa Subsoccer®-pelejä maailman suurimmille brändeille kuten Coca-Colalle, McDonaldsille, Pumalle, Heinekenille ja Ajaxille.

Subsoccerin® suosio perustuu Saarisen mukaan hyvin yksinkertaiseen asiaan: sen lisäksi, että peli on hauska, se myös näyttää hauskalta somessa. Tilauksissa ja yhteydenotoissa on usein nähtävissä kasvua sen jälkeen, kun somepostaukset saavat hyvin näkyvyyttä.

– Viraaleiksi nousseet videot ovat kiinnittäneet myös urheilumedioiden huomion, ja olemme saaneet näkyvyyttä parhaaseen katseluaikaan jopa Fox Newsillä. Kaikki vain somen ansiosta, Saarinen kertoo.

 

Kansainvälistä bisnestä Suomesta käsin

95 prosenttia yhtiön liikevaihdosta tulee viennistä. Suomessa tuote ei ole lyönyt läpi ainakaan vielä – ehkä sen takia, ettei Suomessa ole vastaavanlaista jalkapalloskeneä kuin isoissa jalkapallomaissa ulkomailla.

– Ensimmäinen suomalainen seurakumppanimme on HIFK Football. Vaikka meillä on isoja kumppaneita ympäri maailmaa, niin kaikki pyörii Suomesta käsin. Toki meillä on varastoja ja tuotantoa ulkomaillakin.

– Kuluttajamarkkinat meillä on vielä valloittamatta. Tähtäämme vaatimattomasti siihen, että tämän vuosisadan suurin pöytäpeli tulee meiltä, Saarinen päättää.

Tuoreimmat artikkelit

Arkistot

Archives

Ota yhteyttä

    Kysy, kerro, pyydä tarjousta tai ehdota tapaamista!