Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Aluminiumprofiler, Kunderfarenheter, Nyheter, Ytbehandlingar

Aluminiumprofiler från Mäkelä för världens mest populära bordsfotbollsspel

Mäkelä Alus idé: mer än en profil, kan genomföras hos alla våra kunder, oavsett om det handlar om en enskild aluminiumprofil, större leveranser eller lagertjänster. Subsoccer®, ett bordsfotbollsspel som har blivit mycket populärt internationellt, tillverkas i Drumsö i Helsingfors. Alla delar tillverkas i Finland; stommens aluminiumprofiler tillverkas i Mäkelä Alus fabrik i Luoma-aho.

– När någon har en idé till en produkt presenterar de den för leverantören. Vårt jobb är sedan att utforma den aluminiumprofil som behövs för produkten så att den passar perfekt med de andra delarna, så att slutprodukten är kostnadseffektiv och hållbar och så att den slutligen når marknaden. Det är också vår del i berättelsen om Subsoccer®, sammanfattar Pasi Korhonen, produktchef på Mäkelä Alu.

Spelet Subsoccer® tillverkat i Mäkelä Alus varumärkesfärger finns på vårt försäljningskontor i Luoma-aho.

Föddes av en slump

Jarno Saarinen, mannen bakom Subsoccer®, fick idén till produkten av en slump.

– Jag var på semester i Spanien med min familj, och samtidigt pågick fotbolls-EM. Jag tittade på matchen mellan Ryssland och Spanien på hotellets balkong när min dotter Emma ville leka med mig. Vi satte oss mittemot varandra på stolar och hade en plastboll som vi sparkade till varandra. Emma lyckades sparka bollen under min stol och ropade MÅL, säger Jarno Saarinen, grundare av 4 Feet Under, företaget bakom varumärket och far till Subsoccer®-idén.

– Eftersom jag ville titta på matchen samtidigt gjorde vi kanter runt stolarna med våta handdukar och badkläder för att hindra bollen från att komma ut. Vi hade väldigt roligt, och samtidigt insåg jag att det här är ett helt nytt spel, fortsätter han.

Det var början på berättelsen om Subsoccer®. Produkten föddes ur en rolig idé och har på bara några år blivit populär bland världens mest kända fotbollsstjärnor, ligor, idrottskretsar och varumärken.

Vår ytbehandlingstjänst AluCoating® möjliggör pulverlackering av aluminiumprofiler i tusentals färgalternativ. (Bilden visar spelreglerna på finska.)

Från vision till produktion

Jarnos och Emmas idé låg på hyllan i några år. Sedan satte man igång med det på allvar med hjälp av företaget 4 Feet Under, som bildades 2016.

– I början visste vi inte riktigt om produkten var avsedd för barn eller vuxna. Det fanns inte heller några planer på att lansera den internationellt. Vi letade efter finska tillverkare som kunde leverera delarna som en komplett lösning för montering, säger Markus Toivanen, delägare och produktutvecklingschef på 4 Feet Under.

Produkten består av aluminiumprofiler och ett formsprutat hörnstycke som binder ihop konstruktionen.

– Här hade vi först en del utmaningar: hur skulle vi få den relativt mjuka plastdelen och aluminiumprofilerna att hålla ihop på ett bra sätt? Vi behövde hitta rätt personer som kunde samarbeta för att lösa problemet. Vi ville ha med de bästa aktörerna i projektet eftersom produkten måste vara av hög kvalitet och hållbar, tillägger Jarno Saarinen.

Nyckelfärdiga leveranser

Den framgångsrika lösningen utvecklades i samarbete med Vesuto, som tillverkar plastdelar i Norra Karelen, och Mäkelä Alu. Totalt innehåller produkten komponenter från elva finska leverantörer.

– Utformningsarbetet tillsammans med Mäkelä Alus konstruktör gick bra. Vi fick ritningarna till delarna från 4 Feet Under. Vi var tvungna att göra vissa förbättringar av de ursprungliga planerna för att delarna skulle bli bra och användbara, säger Veikko Viitanen från Vesuto, som konstruerade formarna.

– När vi utformade profilerna var det viktigt att hitta rätt dimensioner för att passa in plast- och aluminiumdelarna, då båda har sina egna toleranser. Det är bara fantasin som sätter gränser för vilka olika former man kan skapa med en aluminiumprofil. Ett annat alternativ för en kantprofil är en profil med LED-lampor, tillägger Pasi Korhonen.

– Vi samarbetar ofta med andra leverantörer på liknande sätt. Här framhävs Mäkeläs servicelöfte, som innebär att vi kan utföra olika leveranser för våra kunder på nyckelfärdig basis: från idé till färdig produkt. Kunden får utformning av profil, tillverkning av verktyg, extrudering av aluminiumprofiler, ytbehandlingar och nödvändig bearbetning av profilerna och naturligtvis leverans, säger Antti Lesonen, ansvarig säljare på Mäkelä Alu.

– Vi tillhandahåller två olika profiler för Subsoccer®. De sågas till rätt dimensioner och ytbehandlas också. Det som gör produkten extra intressant är att den tillverkas i olika varumärkens färger och det är spännande att se vem produkten till slut hamnar hos, tillägger han.

När vi utformade profilerna var det viktigt att hitta rätt dimensioner för att passa in plast- och aluminiumdelarna.

 

Virala videor ökade framgången

De första Subsoccer®-spelen levererades till Superpark i Vanda 2019. Det var strax före coronapandemin. Mycket snart insåg man att marknaden i Finland inte skulle vara tillräckligt stor.

– Vi hade en produkt värd 2 500 euro som vi skulle sälja till hela världen. Under det andra året av corona sålde vi till fler än 50 länder. I början hade vi naturligtvis svårt att få tillräckligt trovärdiga referenser. Efter ett tag började dock fotbollsstjärnor intressera sig för produkten, och snart hade våra videor miljontals visningar i olika sociala medier, säger Saarinen.

För närvarande står Subsoccer®-spel i produktionskö för några av världens största varumärken som Coca-Cola, McDonalds, Puma, Heineken och Ajax.

Enligt Saarinen beror Subsoccers® popularitet på något mycket enkelt: spelet är inte bara roligt, utan det ser också roligt ut i sociala medier. Man ser ofta en ökning av beställningar och förfrågningar efter att inläggen i sociala medier har fått stor synlighet.

– Våra virala videor har också fångat sportmedias uppmärksamhet och vi har till och med synts på Fox News på bästa sändningstid. Allt tack vare sociala medier, säger Saarinen.

 

Internationell business från Finland

95 procent av företagets omsättning kommer från export. I Finland har produkten inte slagit igenom, åtminstone inte ännu – kanske för att det inte finns någon liknande fotbollsscen i Finland som i de stora fotbollsländerna utomlands.

– Vår första finska klubbpartner är HIFK Football. Även om vi har stora samarbetspartners runt om i världen så sker allting från Finland. Naturligtvis har vi också lager och produktion utomlands.

– Vi har ännu inte erövrat konsumentmarknaden. Vi siktar blygsamt på att det största bordsspelet under det här århundradet ska komma från oss, avslutar Saarinen.

Nyheter

Archives

Ta kontakt

    Fråga, berätta, begär en offert eller föreslå en avtalad tid.