Vår logistikavdelning i Luoma-aho är den sista länken i vår order- och leveransprocess. Logistik omfattar avdelningens egen personal på kontoret och i hallen, men även inhyrda chaufförer samt en entreprenör som ansvarar för interna transporter.
Allt ankommande och utgående gods till och från produktionen i Luoma-aho har koncentrerats på logistikavdelningen. Varje dag rör sig omkring 20 lastbilar i fabriksområdet: en del av dem för in och andra hämtar upp varor.
– Ju närmare 100 % leveranssäkerheten ligger, desto bättre flyter arbetet på logistikavdelningen. Då går allt som planerat. Logistikplanerare som arbetar på avdelningen följer mycket med hur det slutliga arbetet slutförs, berättar logistikchef Pasi Kari.
Vi strävar kontinuerligt i alla våra avdelningar efter att säkerställa att leveranssäkerheten är så hög som möjligt – vårt mål är att nå 100 %. Ibland påverkas leveranssäkerheten av oväntade maskinhaverier eller misslyckad pressning eller ytbehandling av olika orsaker. Aluminiumprofilerna från pressen måste vara helt felfria, men ibland kan det förekomma ytfel.
Vi lever i nuet
Logistikplanerarnas uppgift är att planera dagliga leveranser och deras lastning. De planerar vilka dagar i veckan vi sänder varor till ett visst håll i Finland och i övriga världen. Logistiken hjälper också till att balansera produktionen så att lasterna byggs upp så rationellt som möjligt.
– Arbetet planeras kontinuerligt. Morgonens lastningar förbereds dagen innan, och eftermiddagens lastningar planeras på morgonen. Det går inte att planera särskilt långt, fortsätter Pasi Kari.
Logistikplanerarna övervakar också kapaciteten i höglagret och skapar arbetsorder för uttag. Lagerarbetarna tar ut aluminiumprofilerna från höglagret och lastar fordonen. En logistikplanerare ansvarar för underleverantörskedjans transporter och planerar transporten av beställningar som inkluderar underentreprenad, till exempel CNC-bearbetning.
– Logistikplaneraren planerar transporter till och från underleverantören. Många av underleverantörerna finns nära oss och vissa av dem även i samma industriområde. Transporter i närområdet och inom fabriksområdet sköts med traktor med vår långvariga partner Firma Lasse Korkia-aho, berättar Pasi Kari.
Hänsyn till CO2-utsläpp även vid val av material
Att minimera CO2-utsläppen är viktigt också inom logistiken. Den utrustning som våra samarbetspartner använder tas alltid med i utsläppsberäkningarna.
– Vid något skede kommer det att bli aktuellt att elektrifiera även de tunga fordonen. Vi har redan transporter som vad gäller räckvidden skulle kunna genomföras med elfordon, men infrastrukturen, det vill säga laddstationer, har ännu inte utvecklats tillräckligt bra. Vi elektrifierar våra egna truckar i takt med att utrustningen behöver bytas ut. Truckar som vi använder inomhus är eldrivna, berättar Pasi Kari.
Logistik- och inköpsavdelningarna ser till att vi har tillräckligt med förpackningsmaterial och beställer mer vid behov. Vi strävar efter att använda material som har tillverkats med så få utsläpp som möjligt.
– Allt material kommer från Finland, antingen direkt från tillverkarna eller genom grossister. Vi deltar i ingåendet av avtal. Förpackningsmaterial vi använder omfattar bland annat inplastningsfilm, mellanfolie och olika typer av kartong. Vi använder också bubbelplast, cellplast, plywood och olika typer av trävaror, berättar Pasi Kari.
Allt fler leveranser sker som AluBasket® korgleveranser.
– Vi strävar konstant efter att utöka andelen av leveranser i korg. Leverans i korg är ett miljövänligt och tekniskt bra alternativ för profilbearbetning. Korgen skyddar profilerna väl under transport och hantering, fortsätter Pasi Kari.
De inhyrda chaufförerna är viktiga partner för Mäkelä Alu.
För trafiken i Finland har Mäkelä Alu avtal med två transportföretag: Kuljetusliike V&J Halla-aho Oy samt V-M Raja-aho Ky. Båda företagen har skött transporter för Mäkelä Alu nästan ända sedan produktionen av aluminiumprofiler inleddes, Halla-aho redan när företaget hette Mäkelän Peltituote.
– Vårt företag har kört transporter för Mäkelä sedan 1964. Den allra första leveransen av aluminiumprofiler körde jag själv år 1991. Det har varit intressant att se Mäkelä Alus verksamhet växa och utvecklas under årens lopp. Nuförtiden är fabriksområdet helt otroligt, förr fanns det bara skog på den här platsen, funderar Jari Halla-aho i logistikhallen.
– Vi arbetar mest med lagerarbetarna. Naturligtvis är det utmanande för oss alla att arbetet är så hektiskt. Det händer också att kunderna behöver expressleveranser. Vi brukar säga att det är antingen bråttom, jättebråttom eller ”ambulansbråttom”, säger Halla-aho.
V-M Raja-aho började köra för Mäkelä år 1994.
– Förut kände man alla, men nu känner man bara några få, beskriver Veli-Matti Raja-aho verksamhetens utveckling.
– Men det vore synd att klaga! I regel jobbar jag där det behövs. Chaufförerna sköter transporterna, men jag hoppar in om det behövs. Vi har ett eget område på cirka en och en halv hektar bredvid det gamla lackeringen. Där parkerar vi fordonen och har vårt kontor, fortsätter han.
Enligt båda transportföretagen fungerar samarbetet med Mäkelä bra.
Inom exporttransporter är Mäkeläs huvudsakliga samarbetspartner Kuljetusliike Taisto Penttilä Oy, Transport Seppälä och NCS.